6 września 2016

Na Bliskim Wschodzie czekają miliardy

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń pod numer: +48 22 354 05 00

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

Ważne są dla nas wszystkie pytania naszych klientów. Jeśli podasz nam kontakt do siebie i określisz temat zapytania, będziemy w stanie przekierować Twoje zapytanie do osoby, która jest najbardziej kompetentna, aby udzielić Ci odpowiedzi.

Nie zamieszczaj tutaj informacji poufnych, takich jak informacje o Twoim koncie bankowym.
Wszystkie pola są obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej jako opcjonalne.

  • 01
  • 02

Z jakiego powodu chcesz się z nami skontaktować

RTCEnterATopicError
RTCEnterATopicError

Dane kontaktowe

Wpisz imię
Wpisz numer telefonu

Kiedy możemy do Ciebie zadzwonić?

Preferowana pora dnia

Zadzwonimy do Ciebie w ciągu trzech dni roboczych

Wstecz

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

Ważne są dla nas wszystkie pytania naszych klientów. Jeśli podasz nam kontakt do siebie i określisz temat zapytania, będziemy w stanie przekierować Twoje zapytanie do osoby, która jest najbardziej kompetentna, aby udzielić Ci odpowiedzi.

Nie zamieszczaj tutaj informacji poufnych, takich jak informacje o Twoim koncie bankowym.
Wszystkie pola są obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej jako opcjonalne.

  • 01
  • 02

Wielkość firmy

Roczny obrót Twojej firmy w mln zł.

Sektor, w którym działasz

Rynki ważne dla Twojej działalności

Którymi rynkami międzynarodowymi jesteś zainteresowany?

RTCDodajInteresyBiznesowe

Nie zamieszczaj tutaj informacji poufnych, takich jak informacje o Twoim koncie bankowym.
Wszystkie pola są obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej jako opcjonalne.

Business size

Roczny obrót Twojej firmy w mln zł.

Sektor, w którym działasz

Rynki ważne dla Twojej działalności

Którymi rynkami międzynarodowymi jesteś zainteresowany?

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

  • Przykro nam

Wystąpił problem

Nie udało nam się wysłać Twojej wiadomości. Spróbuj ponownie później lub zadzwoń do nas

+48 22 354 05 00

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

  • Dziękujemy

Będziemy w kontakcie

Doradcy bankowi HSBC Poland zadzwonią do Ciebie w ciągu trzech dni roboczych.

Twoje interesy

  • Nazwa firmy:
  • Obrót
  • Sektor:
  • Lokalizacja:
  • Rynki międzynarodowe:

RTCDodajInteresyBiznesowe

Nie sprzedamy Twoich danych i nie będziemy ich niewłaściwie wykorzystywać. Przeczytaj o tym jak posługujemy się szczegółowymi informacjami o Tobie w naszej polityce cookies.

Dobra koniunktura gospodarcza, wielkie inwestycje i duża siła nabywcza krajów Bliskiego Wschodu kuszą polskie firmy. Zwłaszcza, że możliwości wzrostu na rynkach europejskich są już coraz mniejsze

Polskie firmy pożądliwie patrzą zwłaszcza na Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Katar – kraje, które dają możliwość nieograniczonego rozwoju. Polski rząd już kilka lat temu docenił te kierunki eksportu i stawiał nie tylko na sektor meblowy, który cieszy się powodzeniem na całym świecie, ale także budowlany, spożywczy, energetyczny, elektryczny, kolejowy, medyczny, kosmetyczny a nawet dóbr luksusowych.

Nowe perspektywy przed polskimi firmami otwiera planowane w Dubaju Expo 2020, do którego przygotowania mają pochłonąć 8 mld USD. To wielka szansa na wielomilionowe kontrakty dla wszystkich zagranicznych inwestorów, zwłaszcza z branży budowlanej, hotelarskiej, spożywczej i turystycznej. A to nie jedyna duża impreza na Bliskim Wschodzie w nadchodzących latach. W 2022 r. mają od być się w Katarze Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które – podobnie jak w przypadku tego typu wydarzeń sportowych w innych częściach świata – rozbudzają nadzieje na dodatkowe zyski wśród firm. Już dziś szacuje się, że przygotowania do tego globalnego święta futbolu pochłoną 25 mld USD. Wielkie inwestycje o wartości 500 mld USD, związane z rozbudową infrastruktury, planuje też Arabia Saudyjska. Jest więc o co walczyć.

Wielkie szanse

Przedsiębiorców mogą wprawdzie odstraszać perturbacje na Bliskim Wschodzie, ale eksperci HSBC uspokajają i przypominają, że są tam również państwa, które są stabilne społecznie i politycznie, a ich gospodarki dynamicznie się rozwijają.

Według prognoz analityków banku, gospodarka Arabii Saudyjskiej wzrośnie do 2050 r. ponad 3-krotnie, a populacja Arabii Saudyjskiej zwiększy się o 73 proc. Krzysztof Woźniak, Dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej HSBC Bank Polska podkreśla, że o biznesowej atrakcyjności Bliskiego Wschodu decydują również działania tamtejszych władz zmierzające do dywersyfikacji struktury gospodarek, co ma służyć zmniejszaniu zależności prosperity krajów tego regionu od sytuacji na rynku ropy naftowej.

– Lokalne władze inwestują m.in. w ogromne projekty infrastrukturalne, a przy ich realizacji korzystają ze wsparcia zagranicznych dostawców i wykonawców. To szansa dla polskich firm eksportujących dobra kapitałowe, przedsiębiorstw budowlanych czy konsultantów specjalizujących się w tworzeniu i zarządzaniu projektami inżynieryjnymi – tłumaczy Krzysztof Woźniak. Kolejną obawą przed podbojem wschodnio-azjatyckich rynków są różnice kulturowe i wymagania administracyjne. Na jedne rynki, jak np. Arabii Saudyjskiej, jest łatwiej wejść, na inne trudniej, ale i te przeszkody są do pokonania.

Robert Chmielewski, właściciel firmy Lactex eksportującej wyroby mleczarskie, przyznaje, że w wielu krajach wymaga się certyfikatu Halal świadczącego o produkcji zgodnej z muzułmańskimi normami religijnymi, ale dodaje, że wtedy najlepszą drogą wejścia na nie są takie centra biznesowe jak: Dubaj, Hong Kong czy Singapur. – Nasi klienci, którzy są tam pośrednikami, mają znaczenie łatwiejszy dostęp do krajów bardziej zamkniętych. My bezpośrednio takich możliwości nie mamy – wyjaśnia Robert Chmielewski, który od lat handluje w Azji.

Kulturowe ramy

– Bliski Wchód ma swoje wyjątkowe cechy i uwarunkowania, ale pod pewnymi względami nie różni się od innych regionów, w których działają polskie przedsiębiorstwa. Należy do nich konieczność odpowiedniego przygotowania się do ekspansji, w przeciwnym razie projekt skazany jest na niepowodzenie – podkreśla Martin Reichel, członek zarządu HSBC Bank Polska odpowiedzialny za Pion Bankowości Komercyjnej i Globalnej.

Jego zdaniem przedsiębiorcy tworzący strategię wejścia na rynki tego regionu, powinni uświadomić sobie fakt, że duże znaczenie kwestii światopoglądowych w tej części świata nie musi automatycznie oznaczać, iż jest to społeczeństwo na wskroś tradycyjne. Przyznaje jednak, że sukces odnoszą właśnie te firmy, których oferta wpisuje się w ramy kulturowe krajów arabskich. Jako przykład przytacza polską firmę kosmetyczną Inglot , która stworzyła oddychający lakier do paznokci, którego muzułmanki nie muszą zmywać przed każdą modlitwą.

Opuszczasz stronę HSBC CMB.

Pamiętaj o tym, że polityka witryn zewnętrznych może być inna niż zasady i warunki oraz polityka prywatności obowiązujące na naszej witrynie. Następna strona zostanie otwarta w nowym oknie lub na nowej karcie przeglądarki.

Opuszczasz stronę HSBC CMB.

Pamiętaj o tym, że polityka witryn zewnętrznych może być inna niż zasady i warunki oraz polityka prywatności obowiązujące na naszej witrynie. Następna strona zostanie otwarta w nowym oknie lub na nowej karcie przeglądarki.