26 maja 2017

Polskie łożyska – chiński kapitał

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń pod numer: +48 22 354 05 00

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

Ważne są dla nas wszystkie pytania naszych klientów. Jeśli podasz nam kontakt do siebie i określisz temat zapytania, będziemy w stanie przekierować Twoje zapytanie do osoby, która jest najbardziej kompetentna, aby udzielić Ci odpowiedzi.

Nie zamieszczaj tutaj informacji poufnych, takich jak informacje o Twoim koncie bankowym.
Wszystkie pola są obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej jako opcjonalne.

  1. 01 Current Step 01
  2. 02 Step 02

Z jakiego powodu chcesz się z nami skontaktować

RTCEnterATopicError
RTCEnterATopicError

Dane kontaktowe

Wpisz imię
Wpisz numer telefonu

Kiedy możemy do Ciebie zadzwonić?

Preferowana pora dnia

Zadzwonimy do Ciebie w ciągu trzech dni roboczych

Wstecz

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

Ważne są dla nas wszystkie pytania naszych klientów. Jeśli podasz nam kontakt do siebie i określisz temat zapytania, będziemy w stanie przekierować Twoje zapytanie do osoby, która jest najbardziej kompetentna, aby udzielić Ci odpowiedzi.

Nie zamieszczaj tutaj informacji poufnych, takich jak informacje o Twoim koncie bankowym.
Wszystkie pola są obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej jako opcjonalne.

  1. 01 Completed Step 01
  2. 02 Current Step 02

Wielkość firmy

Roczny obrót Twojej firmy w mln zł.

Sektor, w którym działasz

Rynki ważne dla Twojej działalności

Którymi rynkami międzynarodowymi jesteś zainteresowany?

RTCDodajInteresyBiznesowe

Nie zamieszczaj tutaj informacji poufnych, takich jak informacje o Twoim koncie bankowym.
Wszystkie pola są obowiązkowe, chyba że zaznaczono inaczej jako opcjonalne.

Business size

Roczny obrót Twojej firmy w mln zł.

Sektor, w którym działasz

Rynki ważne dla Twojej działalności

Którymi rynkami międzynarodowymi jesteś zainteresowany?

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

  • Przykro nam

Wystąpił problem

Nie udało nam się wysłać Twojej wiadomości. Spróbuj ponownie później lub zadzwoń do nas

+48 22 354 05 00

Jeśli chcesz, skontaktujemy się z Tobą

  • Dziękujemy

Będziemy w kontakcie

Doradcy bankowi HSBC Poland zadzwonią do Ciebie w ciągu trzech dni roboczych.

Twoje interesy

  • Nazwa firmy:
  • Obrót
  • Sektor:
  • Lokalizacja:
  • Rynki międzynarodowe:

RTCDodajInteresyBiznesowe

Nie sprzedamy Twoich danych i nie będziemy ich niewłaściwie wykorzystywać. Przeczytaj o tym jak posługujemy się szczegółowymi informacjami o Tobie w naszej polityce cookies.

Zanim politycy i ekonomiści zaczęli głośno i powszechnie mówić o Nowym Jedwabnym Szlaku, kraśniczanie zbudowali pierwszy przystanek na jego trasie i na tym zyskali.

Ostatnich kilka lat to dla Fabryki Łożysk Tocznych (FŁT) w Kraśniku prawdopodobnie najlepszy okres w jej prawie 80-letniej historii. Ta do niedawna zagrożona upadłością firma wyszła z tarapatów i dynamicznie rozwija się dzięki wsparciu Chińczyków z Grupy Tri-Ring.

Milionowe inwestycje nowego właściciela w nowoczesny park maszynowy, budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego, również przy wsparciu funduszy unijnych, pozwala FŁT konkurować z liderami w produkcji łożysk i sprostać coraz wyższym wymaganiom klientów.

Trudne czasy

Grzegorz Jasiński, prezes Fabryki Łożysk Tocznych — Kraśnik, rodowity kraśniczanin, wspomina, że kiedy obejmował posadę w 2009 r., tak pięknie nie było. Kraśnicka fabryka — wtedy jeszcze spółka skarbu państwa — nie nadążała za najlepszymi, co w połączeniu z kryzysem na rynku motoryzacyjnym spowodowało, że zakład znalazł się w trudnej sytuacji. Zamówienia zmniejszyły się o połowę, co wymusiło przestoje produkcji i przed najstarszą w Polsce fabryką łożysk stanęła groźba upadku.

— Obejmując stanowisko prezesa, stałem się odpowiedzialny za los firmy i dwóch tysięcy pracowników — mówi Grzegorz Jasiński, który doskonale pamięta pierwsze tygodnie swojej pracy w FŁT. Szukał wyjścia z trudnej sytuacji, rozmawiał z pracownikami, przekonywał, że restrukturyzacja jest konieczna.

Udało się, związki zawodowe zgodziły się na współpracę, aby ratować firmę. W 2010 r. w misję ratowania jednego z największych w Europie producentów łożysk włączyła się Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), udzielając kredytu i dokapitalizowując fabrykę.

Niezbędny impuls

Najgorsze było za nami, wiedziałem jednak, że FŁT ma o wiele większy potencjał — wspomina Jasiński, który już wtedy myślał o nawiązaniu współpracy z zagranicznym inwestorem. Kiedy ARP podjęła decyzję o sprzedaży firmy, wiedział, że dla zarządzanej przez niego fabryki najlepszy byłby inwestor branżowy, który rozumie specyfikę produkcji i dostrzeże możliwości rozwoju.

Przedstawicieli Grupy Tri-Ring poznał w 2010 r., przy okazji spotkania biznesowego u wspólnego klienta, i doskonale wiedział, że firma z Państwa Środka to naprawdę poważny gracz w jego branży. Po wizycie w budowanych z dużym rozmachem, nowoczesnych zakładach Grupy Tri-Ring w Chinach, kierownictwo ARP i delegacja kraśnickiego przedsiębiorstwa utwierdziły się w przekonaniu, że z takim partnerem potencjał kraśnickiej fabryki można rozwinąć.

W 2013 r. Tri-Ring Group, lider sektora samochodowego i przemysłowego w Chinach, od lat obecny w rankingu 500 największych firm w tym kraju, zatrudniający ponad 30 tys. pracowników, kupił większościowy pakiet akcji FŁT. Była to pierwsza dla Grupy Tri-Ring inwestycja w zakład produkcyjny w Europie, ale też jedna z pierwszych dużych chińskich inwestycji w Polsce, oceniana jako wzorcowa.

— W polską fabrykę w ciągu trzech lat od przejęcia zainwestowaliśmy ponad 80 mln zł, a do 2019 r. planujemy ulokować kolejnych 70 mln zł. Szefowie Grupy TriRing są zadowoleni z inwestycji w Polsce. Fabryka ma duży potencjał, a asortyment z Kraśnika uzupełnia ofertę całej grupy — mówi Weiren Zhao, członek zarządu fabryki i dyrektor generalny Tri-Ring International (Poland).

Podkreśla też, że od początku położono nacisk na modernizację parku maszynowego FŁT, sukcesywnie wymieniając i uzupełniając sprzęt. — Nasze maszyny muszą być po prostu najlepsze, a nasze produkty — światowej klasy — puentuje Zhao.

Stąd w halach fabrycznych pojawił się sprzęt czołowych globalnych marek, a każde urządzenie to wydatek kilkuset tysięcy EUR. Podkreśla również, że poza nowymi maszynami fabryka uzyskała też dostęp do ogromnych możliwości z tytułu relacji grupowych w ramach międzynarodowej sieci Tri-Ring.

Pan Zhao, posługując się piękną polszczyzną, z uśmiechem wspomina początkowe obawy mieszkańców Kraśnika i pracowników fabryki, że po przejęciu zakładów Chińczycy przywiozą kilka tysięcy swoich pracowników i zwolnią zatrudnionych w fabryce Polaków. Tymczasem Weiren Zhao jest jedynym Chińczykiem w FŁT. Obawiano się również, że w Kraśniku będą produkowane chińskie łożyska, ale fabrykę cały czas opuszczają łożyska polskiego projektu i polskiej produkcji.

Portfel klientów FŁT systematycznie rośnie. W dzisiejszych czasach, gdzie co chwilę powstają nowe rozwiązania, a nabywcy mogą wybierać z ogromnego wachlarza dostawców z różnych stron świata, to prawdziwa sztuka.

Wartość dodana

- Kontrahenci nie chcą już widzieć w nas tylko producenta oferującego gotowy produkt według ich pomysłu. Chcą, abyśmy wykorzystali naszą wiedzę i doświadczenie, żebyśmy proponowali, projektowali i testowali nowe rozwiązania, mamy być dla nich partnerem do rozmowy — mówi prezes Jasiński.

Zapewnia jednocześnie, że „szycie na miarę” to ich specjalność, a kraśniccy inżynierowie już dziś pracują nad konkretnymi projektami, które znajdą zastosowanie dopiero w 2024 r. Firma ma własne laboratorium i buduje Centrum Badawczo-Rozwojowe, w którym opracowuje nowe rozwiązania, współpracuje też z najlepszymi uczelniami technicznymi w Polsce.

Grzegorz Jasiński dodaje, że dzięki maszynom i umiejętnościom pracujących w Kraśniku specjalistów — od pracowników przy taśmie przez kontrolerów po konstruktorów — firma jest w stanie spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

— Celujemy w kontrahentów, którzy używają naszych produktów w fazie tzw. pierwszego montażu. W naszej branży to oznaka prestiżu i zaufania — wyjaśnia Grzegorz Jasiński.

Prezes FŁT podkreśla, że łożyska z Kraśnika obecne są na taśmach montujących pojazdy najlepszych niemieckich, włoskich i francuskich marek motoryzacyjnych. Są to zarówno takie łożyska, które łatwo wymienić, np. łożyska kół, jak i te, których eksploatacja obliczona jest na długie lata, np. w układach przeniesienia napędu 4X4 czy w automatycznych skrzyniach biegów.

Branża motoryzacyjna jest oczkiem w głowie pracowników firmy — przypada na nią 70 proc. wszystkich zamówień. Pracownicy tej branży i pasjonaci motoryzacji dobrze wiedzą, że jest to dziedzina, która dosłownie mknie do przodu, niemal z dnia na dzień pojawiają się nowości, zmieniają się potrzeby odbiorców. Łożyska mają być coraz cichsze, wytrzymalsze i lżejsze. Ewolucji podlegają nie tylko oczekiwania dotyczące samych produktów, ale też roli producenta.

Prezes Jasiński i dyrektor Zhao zgodnie przyznają, że współpraca układa im się znakomicie. Jasiński podkreśla, że nie warto bać się chińskich inwestycji — dla FŁT Chińczycy to kapitał i nowoczesność. Zhao wypunktowuje zalety Polaków — pracowitość, pomysłowość, uczciwość i elastyczność. Warto mieć to na uwadze, bo nie tylko Tri-Ring nadal poszukuje partnerów w Europie.

KOMENTARZ

MONIKA MAKSYMCZAK

dyrektor ds. bankowości międzynarodowej, HSBC Bank Polska

Idealne dopasowanie kompetencji

Fabryka Łożysk Tocznych w Kraśniku to modelowy przykład udanej chińskiej inwestycji w Polsce, gdzie znajomość specyfiki branży ze strony inwestora i umiejętność dostrzeżenia potencjału firmy zaowocowały jej przeobrażeniem z przedsiębiorstwa zagrożonego upadłością w prężnie funkcjonujący zakład. To również przykład idealnego wręcz dopasowania kompetencji, które tworzy efekt synergii. Chińska inwestycja umożliwiła FŁT pokonanie trudności i wzmocnienie międzynarodowej renomy (70 proc. produkcji FŁT trafia na rynki zagraniczne, m.in. do Niemiec, Włoch, Austrii, USA oraz Meksyku, a odbiorcami są renomowane marki motoryzacyjne). W ciągu ostatnich kilku lat przeprowadzono modernizację parku maszynowego, zwiększono zdolności produkcyjne i poprawiono jakość łożysk. W planach są kolejne inwestycje, aby firma mogła dalej się rozwijać. Istotnym czynnikiem rozwoju będą również prowadzone przez firmę prace badawczo-rozwojowe.

FŁT posiada już własne biuro projektowe, laboratoria oraz dział budowy maszyn i narzędzi specjalnych, współpracuje również z trzema politechnikami: rzeszowską, świętokrzyską i warszawską. Nie zamierza na tym poprzestać. We współpracy z Tri-Ring International Poland rozpoczęła prace nad utworzeniem Centrum Badawczo-Rozwojowego na terenie fabryki. Zadaniem tego centrum będzie opracowywanie innowacyjnych konstrukcji łożysk tocznych na zlecenia obecnych i nowych klientów. Innowacje mają służyć również zmniejszeniu emisji CO2 w procesie produkcyjnym. Wyzwaniem na przyszłość dla FŁT Kraśnik jest ekspansja w kierunku nowych zastosowań łożysk i ściślejsza współpraca z klientami. Takie działania przyczynią się do dalszego rozwoju i sukcesu firmy oraz umocnią pozycję całej Grupy Tri-Ring na światowych rynkach.

Opuszczasz stronę HSBC CMB.

Pamiętaj o tym, że polityka witryn zewnętrznych może być inna niż zasady i warunki oraz polityka prywatności obowiązujące na naszej witrynie. Następna strona zostanie otwarta w nowym oknie lub na nowej karcie przeglądarki.

Opuszczasz stronę HSBC CMB.

Pamiętaj o tym, że polityka witryn zewnętrznych może być inna niż zasady i warunki oraz polityka prywatności obowiązujące na naszej witrynie. Następna strona zostanie otwarta w nowym oknie lub na nowej karcie przeglądarki.